08/08 dag 15, Williams Lake - Reisverslag uit Williams Lake, Canada van Jurgen Dorine Reinier Zaal - WaarBenJij.nu 08/08 dag 15, Williams Lake - Reisverslag uit Williams Lake, Canada van Jurgen Dorine Reinier Zaal - WaarBenJij.nu

08/08 dag 15, Williams Lake

Door: Reinier

Blijf op de hoogte en volg Jurgen Dorine Reinier

09 Augustus 2015 | Canada, Williams Lake

Williams Lake stond niet op het oorspronkelijke reisschema. Maar omdat we gisteren een nacht extra langs Dutch Lake hebben gestaan, slaan we 100 Miles House over. Dat was toch niet meer dan een tussenstop geweest, dus konden we nu net zo goed kiezen voor een bestemming 100km verder. Hoeven we later naar Prince George meteen diezelfde 100km minder te rijden. Uiteraard moesten we eerst nog wat boodschappen doen. Niet zo veel, dus Dick ging intussen tanken. Hij heeft besloten (uit een soort burgerlijke ongehoorzaamheid) om niet meer dan 100 CAD per keer te tanken. In het begin van de vakantie leek dat nog heel wat, maar je hebt er maar zo’n 80 liter voor waar je maar ruim 300 km mee kunt rijden. Dat is een keuze, maar die houdt dus in dat je zo ongeveer elke dag een tankstation kunt gaan zoeken. Wij ondertussen die paar boodschappen gehaald en we konden op weg naar Williams Lake. We kwamen meteen al in een heel ander gebied. Minder hoge bergen, veel bossen, meren en rivieren. Wederom een schitterende rit. Al snel werd er langs de weg reclame gemaakt voor espresso en cappuccino en om een uur of 11 hadden we daar best zin in. Even kort afstemmen met de zwallekietallekie en hup, linksaf het weggetje in. RV’s vooraan parkeren en nog 250 meter lopen. We zagen al meteen dat het restaurantje aan het meer lag met een heerlijk terras in de zon. Halverwege kamen we nog een houtgestookte boilerunit tegen. Volop in bedrijf en geen wolkje uit de pijp. Dick heeft een foto genomen van het merk en type en gaat thuis kijken of hij die van hem in kan ruilen voor iets als dit. Scheelt ook weer een paar bezoekjes van de rijdende rechter inzake de rookoverlast die hij nu (naar verluidt) wel eens veroorzaakt. De uitspanning bleek bestierd te worden door echte Italianen, die echte Italiaanse koffie serveerden. Heerlijk, want de regular coffee die je hier normaal gesproken krijgt, is niet echt geweldig. De signora vroeg nog of we belangstelling hadden voor een stukje cake. Appel chocolade of citroen. Dat klonk goed, dus ieder koos wat. De Italiano zelf kwam de 3 stukje per bordje zelf uitserveren. Het was nog een beetje warm en smaakte werkelijk heerlijk. Paar stukjes zelf gemaakte chocolade stukjes erbij maakte het compleet. Dorine ging nog even iets voor haar zelf doen en gaf Dick de gezamenlijke portemetniks om te gaan afrekenen. Hij naar binnen en kwam een beetje witjes naar buiten. 110 CAD moest hij afrekenen voor een paar bakkies koffie en wat cakejes. Hij heeft het er nu nog over. Gauw maar weer verder rijden. De rit bleef mooi en we schoten lekker op. We hadden de vorige dag al een camping uitgezocht in Williams Lake en het adres in de tomtom ingegeven. Bij het stadje aangekomen werd de camping ook al via meerdere borden aangekondigd. De camping bleek aan de rand van een soort paardenbaan aangelegd te zijn met op het middenterrein van die corrals. Kijk maar eens op youtube naar Williams Lake Stampede. Volgens Dorine is die van Calgary nog bekender, maar dit is ook best aardig. How the West was won. Nu niets van te merken en de camping staat weliswaar bijna vol, maar er zijn maar weinig mensen aanwezig. Misschien allemaal houtvesters die overdag aan het werk zijn? Inchecken moesten we weer doen door een formulier in te vullen en het verschuldigde bedrag met het formulier in een postbus te gooien. De beheerder scheurde een paar keer per dag rond om te checken of alles OK was en we konden bij hem ook loonies wisselen om te kunnen douchen. De wasgelegenheid zag er perfect uit. We waren op het midden van de middag op de camping en zijn nog even met de RV van Dick naar het centrum gereden. Gewoon borden volgen, City centre. We reden het stadje al bijna weer uit, geen centrum gezien. Tomtom ingeschakeld op centrum. Dat leidde al helemaal nergens naar toe. Toen maar iemand op straat gevraagd naar downtown Williams Lake. Hij keek wat glazig en zei iets van 3e weg rechts en dan naar beneden. Daar was wel ergens een 7 eleven. Hoofdschuddend vervolgde de man zijn weg. Die winkel zagen we inderdaad en hebben de RV maar ergens neer gezet. Een straatje ingelopen met wat winkels die voor het merendeel gesloten waren. Het was inmiddels al tegen 4’n. Ook veel leegstand wat ons niets verbaasde omdat er werkelijk helemaal niets te beleven viel. Zeldzaam sfeerloos plaatsje.
Het plan was om brood te eten met sla, tomaat, ui, ei en een op de BBQ gegrilde hamburger. Ineens stak de wind op en verdreef de warmte in no time. In de verte bliksemde het en op een gegeven moment ging het daadwerkelijk regenen. Hmmm. Net toen we van plan waren als alternatief maar ergens uit te gaan eten, trok de bewolking weer wat weg en konden we het BBQ plan alsnog uitvoeren. Ware het niet dat we blijkbaar nog maar een 10-tal briketten over hadden. Dat in combinatie met 24 hamburgers (want we hebben het wel over de Schilties, he) gaat niet werken. Norman en Jurgen Jurgen waren die middag al naar een Canadian Tyre winkel geweest om een badminton setje te kopen. Blijkbaar een giga winkel waar ze van alles en nog wat verkopen. Vast ook wel houtskool. Ik er lopend heen. Was nog best een eindje weg. Ja, houtskool hadden ze wel. Net in de aanbieding. 10 kilo voor weinig. Maar dat leek me geen goed idee. Gelukkig zag ik nog 2 kleine zakjes staan en heb er daar 1 van meegenomen. Terug bij de camper was alles al in gereedheid en hebben lekker een uitgebreid broodje hamburger gegeten.
Morgen naar Prince George en dan zitten we weer op het basisschema. We gaan uiteindelijk ook nog wat verder noordelijk (zelfs tegen Alaska aan) en het weer lijkt best OK te gaan worden alleen de temperatuur gaat wel geleidelijk naar beneden tot ongeveer 16 a 17 graden overdag. Maar ik heb ook nog niemand gehoord die voor een zonvakantie naar Alaska gaat.

• 09 Augustus 2015 - 22:54

Zaal,:

Toch nog even weer reageren op verhaal 15, zitten we om half elf nog te grinniken om het verslag van jou Reinier Papa zegt D'r Smalhout is dood leve de Zaaltjes en de Schiltjes daar kun je nog een leuk centje mee bij verdienen, de telegraaf betaald goed voor een sappig verhaal! Vanmiddag naar het feest van Tjibbe geweest was wel gezellig. Dus Jugen vermaakt zich ook wel uitstekend is ook geen kniesoor hè, de zaken gaan zo ze gaan.
    Nou beste Fam we wensen jullie weer een goede voortzetting van jullie reis en we horen wel weer wat lieve groetmama en Papa,,,,,,,,

• 09 Augustus 2015 - 23:07

Gerard:

Zozo, wat een verhalen schotelen jullie ons steeds weer voor, prachtig!!
    Het is werkelijk een belevenis om ze te lezen, vanuit een "luie stoel" in Nederland zijn wij deelgenoot van jullie mooie reis door Canada.
    Wij genieten weer volop van alle hilarische momenten die jullie steeds meemaken, of.......... heeft Rienier de bijzondere gave om dingen mooier en spannender voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn.
    Wie het weet mag het in een reactie plaatsen. Toch lees ik tussen de regels door dat de CAD's er met bakken uitvliegen. Een paar bakkies koffie met wat stukjes cake voor maar liefst CAD 110,00, dat is omgerekend € 76,41.
    Nou lieve mensen, ik weet inmiddels uit eigen ervaring dat wij in ons 2e thuisland Spanje een stuk minder kwijt zijn voor een dergelijke consumptie.
    Voor een behoorlijk lunch van 4 of 5 gangen betaal je tussen de 7 en 9 eurotjes...... en daar zitten dan ook nog een paar flessen wijn bij. Dat zal jullie wel aanspreken (hihi).
    Wij kunnen jullie verzekeren dat Spanje een prachtig land is om met een RV te ontdekken. Wie weet een idee voor een volgend jaar, wij hebben nog wel een paar mooie routes voor jullie klaar liggen.

Als we het een beetje uitrekenen, zit de eerste helft van jullie reis er op. De tijd vliegt, dus genieten jullie met volle teugen van de tweede helft want voor je het weet zitten jullie met z'n allen weer achter een beeldscherm allerlei planningen te maken.

Groetjes uit een heerlijk en (inmiddels wespenloos) Elst.
    Yvonne en Gerard

• 10 Augustus 2015 - 11:31

Tae:

Goedemorgen, middag, avond of nacht

Hier even een berichtje uit Maarssen. Ik zie dat jullie je niet vervelen dat al jullie improvisatietalent wordt gebruikt. Uiteraard weer genieten van de leuke verhalen, daarom wil ik even twee mensen aan de lijst toevoegen.
    Ik kan dat niet want dat is onmogelijk gemaakt. Althans voor mij dan.
    Enthousiast gemaakt door mijn reacties op jullie verhalen zouden Edward en Peter, Feyenoord, de Roode
    gaarne ook de verslagen ontvangen:
    e-a-galen@hotmail.com
    marian_mobach@hotmail.com

Allemaal de groeten en nog heel veel plezier gewenst

Tae

• 10 Augustus 2015 - 15:42

Ron En Ellen:

Nou hier eindelijk ook een berichtje van ons. De rust is weer een klein beetje terug gekeerd en we gaan langzaam weer terug naar het normale leven.
    Leuk om alle verhalen terug te lezen, wat een belevenissen en wat een lol!
    Met Diesel is alles prima hoor, hij fleurt een beetje op met Igor erbij. Heeft zelfs in de sloot gelegen op de dag dat de buurjongen de hond uit moest laten. Gelukkig hebben ze hem eruit gekregen. En dan trekt hij zijn meest onschuldige gezicht. Het is weer reuze gezellig met de twee honden en we genieten volop van de tuin.
    We kijken weer uit naar de volgende verhalen,

Groetjes Ron en Ellen
    Diesel en Igor