Yosemite - Reisverslag uit Yosemite, Verenigde Staten van Jurgen Dorine Reinier Zaal - WaarBenJij.nu Yosemite - Reisverslag uit Yosemite, Verenigde Staten van Jurgen Dorine Reinier Zaal - WaarBenJij.nu

Yosemite

Door: Reinier

Blijf op de hoogte en volg Jurgen Dorine Reinier

12 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Yosemite

09.30uur voor de laatste langere reis die we deze vakantie maken. De kortste weg zou altijd nog meer dan 400 km zijn. De route die wij reden – door het Giant Sequoia National Monument – was nog eens 100km verder onder het mom van “als we er toch zijn”. Dit Sequoia Park was in de buurt van Lake Isabella dus al vrij snel waren we bij de “Trail of 100 Giants” aangekomen. $5 Per auto in een obscure bus gedaan (die Paulus uit het begin heeft goed werk voor de staat verricht) en staken we de weg over om de route te beginnen. Volgens de borden was’ie minder dan 1 km, dus tegenstribbelen was er niet bij. Hoefde ook niet want al meteen kwamen we zo ongeveer de grootste boom van de route tegen. Zo’n boom waar je doorheen kunt lopen. Er schijnt ergens een boom te zijn waar je met de auto doorheen kan, maar die staat waarschijnlijk ergens anders. Maar deze was ook erg groot. Via een keurig aangelegd wandelpad liepen we kris ras door een klein gedeelte van het park en zagen tal van enorm grote bomen. Met een uurtje waren we er wel klaar mee en liepen terug naar de RV’s. Stoelen, brood, beleg en melk uit de wagen gehaald en picknicken maar. We zijn tenslotte in America en die doen niets liever dan met een grote koelbox de natuur in duiken en te picknicken. Je ziet dan ook erg veel van deze mooi aangelegde plekken (kampgrounds) waar je vaak voor moet betalen. Velen plempen de auto echter gewoon langs de weg, dalen af naar bijv. de rivier en vermaken zich daar dan gehele dag. Zoveel tijd hadden wij niet en nadat de nodige ‘broojen’ (op zijn Heerjansdams) waren weggewerkt pakten we de boel weer op en vertrokken voor de rest van de rit naar het Yosemite Park; 60km down, 450km to go! Eerst zien het park uit te komen. Viel nog flink tegen want de resterende 50km bleek een weg te zijn met aan één stuk door bochten, bochten en nog eens bochten. Werkelijk geen 100 meter rechte weg. We moesten dalen van ruim 2.000m naar het dal. Verder wel een prachtige weg met mooie uitzichten door een woest bos. Eénmaal uit het park konden we wat vaart maken, want we hadden een groot stuk highway tegoed. Het laatste stuk naar de camping – gelegen aan de rand van het Park en midden in het bos – ging weer een stukje omhoog. Nadat we ons aangemeld hadden, vonden we snel onze plaatsen. Drinken, zwemmen en/of douchen en daarna wat gegeten. Wij aten rijst chili con carne en de Schilties zaten aan de wraps, klaar gemaakt door Sabrina en Melvin. Met salades en al. Dat belooft nog wat voor de rest van de vakantie. Besparen op uit eten gaan. Alles is inmiddels welkom. Morgen gaan we op pad om 2 van de grootste 10 watervallen ter wereld op te sporen. Het schijnt wel zo te zijn dat de beste periode daarvoor april – juli is, maar het zal best de moeite waard.

Jullie nogmaals bedankt voor alle reacties. Leuk om het allemaal te lezen, sommigen maken er ware stukjes proza van. Super! Zeker nu er ook nog eens steeds meer lezers bijkomen. Welkom allemaal!

NB: Hmmmm verzenden van deze tekst lukt niet. Wel perfecte verbinding met het draadloze netwerk hier op de camping, maar internet komen we niet op. Toch wel een gezeur steeds.

• 12 Augustus 2009 - 19:00

Wilma:

Wil ik een mailtje sturen zie ik alweer een berichtje van jullie.
    Is heel wat anders als van Maarssen naar Groningen.
    Geniet nog maar want volgens mij vliegen de dagen voorbij.
    liefs

• 12 Augustus 2009 - 19:13

Ingrid:

Een wat korter reisverslag dit keer zeker gezien het aantal km (sorry mijlen) wat afgelegd is.Maar desalniettemin leuk om te lezen!!!
    Yosemite heeft bij mij altijd tot de verbeelding gesproken...waarom geen idee. Enneh die grote boom waar je met een touringcar onder/ doorheen kan staat in Western Australia!(of ie dr nog staat weet ik eigenlijk niet eens maar in 1995 nog wel).

liefs en veel plezier x

• 12 Augustus 2009 - 19:51

Grea:

Hallo familie Zaal,

Wat leuk om te lezen dat jullie je zo vermaken in de VS. Wij hebben het er helaas al weer op zitten.
    Ik blijf jullie via jullie verslag volgen!!
    (heel erg leuk gedaan!)

Groetjes Grea

• 13 Augustus 2009 - 09:14

Gerard En Yvonne:

Oh, I'm the toughest hombre that ever lived out West
    Although I'm only two feet tall, my shootin' is the best
    I like to hunt for big black ducks a-way up in the sky
    I like to see if I can hit a duck that's on the fly

I'll hunt down game, I'll blast away
    I'll shoot where ere I can
    I'll aim my gun, I never miss
    Or my name's not Yosemite Sa-a-a-a-a-am

Yosemite Sam, de schrik van het Westen. Na de mislukte poging om De California Condor op de digitale plaat vast te leggen hoop ik werkelijk dat jullie deze beroemde schurk wel met de nieuwe Canon kunnen vereeuwigen. Kijk uit want hij is werkelijk voor geen gat te vangen, als je de Wikapedia moet geloven.

Reinier, al is je verhaal dit keer dan wat korter, zeker is wel dat het weer een juweeltje van een "story" is geworden. Zo zie je maar dat de schoonheid niet altijd in de lengte hoeft te zitten. Ik lees dat jullie al "vrachten" foto's hebben gemaakt, zo'n kleine 2600 stuks. En ook lees ik dat je nu eender gemaakte foto's aan het deleten bent om ruimte te krijgen op je geheugenkaartje. Allemachtig, ik mag toch werkelijk wel hopen dat er "a few dollars more" over zijn voor de aanschaf van een nieuw geheugenkaartje. Het Yosemite Park en natuurlijk "Good Old Sam" zijn echt wel de moeite waard voor deze diepte investering. Nou genieten jullie van de resterende 10 dagen en ik wacht met gepaste smart naar julie volgende belevenis.
    Groet Gerard en Yvonne.

• 13 Augustus 2009 - 15:37

Peter En Marian:

hallo vakantiegangers.

• 13 Augustus 2009 - 15:54

Peter En Marian:

Sorry er ging iets mis.
    Jullie zien erg veel op deze reis, en jullie houden ons goed op de hoogte met de leuke reisverslagen.Jullie maken ontzettend veel miles(km).
    Voor ons is het allerdaagse leventje al weer begonnen.
    Geniet nog maar van jullie 10 dagen.
    En we wachten weer op het volgende reisverslag.
    En Reinier zondag 23 augustus lopen we bij jou vandaan want, de kilootjes moeten er ook weer van af.
    Vele groetjes van ons