San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jurgen Dorine Reinier Zaal - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jurgen Dorine Reinier Zaal - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Reinier

Blijf op de hoogte en volg Jurgen Dorine Reinier

15 Augustus 2009 | Verenigde Staten, San Francisco

Donderdagmorgen vertrokken we om een uur of 10 van de camping bij het Yosemite Park. We hadden meer dan 300km highway voor de boeg, even genoeg van panoramische routes. Na een hobbelige en stuiterende rit (soms zijn de wegen hier wel OK, maar veel vaker slecht) kwamen we in de buurt van San Francisco. Voordeel van een Tomtom is dat – wanneer je een afslag mist – hij dat meteen herstelt door een nieuwe route te berekenen. Zo ook nu. Gelukkig hadden we alle tijd, want de nieuwe route liep letterlijk dwars door San Fransisco. Prachtig. Volgende week alweer rijden we over de rondweg Maarssenbroek. Nog maar even niet aan denken. Geen enkele andere RV gezien overigens. Radio op 103.7 (The Band), mooie zender, raampje open en karren maar. Voor het eerst in onze vakantie kon de airco uit en kon je de stevige, frisse wind door de auto voelen waaien. San Fransisco wordt niet voor niets de koelkast van Noord Amerika genoemd.. Zo’n beetje alle bruggen er naar toe en er vandaan hebben we gehad, inclusief de Golden Gate Brug. Apart om te zien hoe ongelooflijk druk het op het fiets-/voetpad was. Stikvol met fietsers en wandelaars al foto’s nemend van in hun ogen het mooiste plekje op de brug. Nadat we de G G B verlaten hadden, ging het nog ongeveer 35 mile noordelijker op een volle snelweg naar de camping in Petaluma.
Vandaag (vrijdag) al vroeg weg richting Larkspur. Onze ritje door de stad van gisteren leidde ertoe dat Dorine bij de receptie is gaan vragen wat de beste manier is om naar SF te gaan. Advies was de ferry vanuit Larkspur te nemen. De RV zouden we bij het visitors centre kunnen parkeren. Dus al om 08.45 van de camping af om de boot van10.10uur niet te missen. Zonder vertraging kamen we bij de haven aan en konden we op zoek naar een parkeerplaats. Op een verdwaald bordje na met ‘visitors centre’ erop, hebben we daarvan verder niets meer vernomen. Voorbijganger gevraagd, taxichauffeur gevraagd. Alleen maar vragende blikken. Lekker dan. We besloten de auto’s ten langen leste maar ergens langs de doorgaande weg te parkeren. Vlak bij gevangenis San Quentin. Hmmm. De klok liep lekker door en het was inmiddeks al 09.45 en we hadden dus nog maar een goede 20 minuten en het was nog een behoorlijk stuk lopen. Half rennend en hijgend bij de pier aangekomen, konden we nog 10 kaartjes kopen en meteen de boot op. Even daarna vertrok die voor de 35 minuten durende tocht naar SF. We voeren vlak langs San Quentin en ik heb zojuist via You Tube het nummer van Johnny Cash, San Quentin (live uit de gevangenis) opgezet terwijl ik het verslag aan het tikken ben. In SF aangekomen eerst kijken waar we moesten zijn en we besloten te voet van pier 3 naar pier 33 te lopen. Zonnetje scheen en we hadden al tickets voor de boot naar Alcatraz van 12.00uur in de binnenzak. Elke pier (al slaan ze af en toe een paar nummers over) heeft een functie, parkeerplaatsen, advocatenkantoren, maar vooral horeca. Bij pier 33 het prepaid voucher ingeleverd voor echte tickets, bakkie koffie gekocht en om 11.45 konden we de boot op. Een tochtje van 10 minuten verder zetten we voet aan wal op Alcatraz. Erg druk, maar dat was verder niet storend. We kregen allemaal een kastje om onze nek met een koptelefoon en we konden de rondleiding in het Nederlands volgen. Buitengewoon interessant. Via de gesproken tekst werd je systematisch door de gehele gevangenis geleid en kregen we een beetje een indruk hoe het er aan toe moet zijn gegaan. De laatste gevangenen verlieten het eiland in maart 1963. Er zijn slechts 5 gevangenen ontsnapt die niet meer teruggevonden werden. Van die 5 was er één groep van 3 die via een gat in de muur van de cel en het dak verdwenen. Niemand heeft ooit meer iets van hen vernomen. Op deze ontsnapping is de film ‘Escape from Alcatraz’ gebaseerd. Zelfs de kinderen hebben geboeid (in de juiste zin des woords, uiteraard) de rondleiding gevolgd. Met de boot weer terug naar de vaste wal en wat gegeten in een mooie tent aan de wereldberoemde Pier 39. Afrekenen en nog snel naar de net zo bekende zeehonden aan het einde van de pier. Zelfs de geleerden weten niet waarom ze daar zo massaal verblijven. Men verwacht dat ze daar zijn omdat ze veilig zijn voor haaien en de vlonders comfortabeler zijn dan glibberige rotsen. In de tussentijd hadden we tickets gekocht voor de hop on hop off bus door downtown SF en mikten om de laatste rondtour van 17.00uur. Bleek dat we bij het verkeerde punt stonden en dat we 10 minuten lopen verderop moesten zijn. Het wederom op een lopen gezet en na wat zoekwerk op de stadsplattegrond de gereedstaande bus gehaald. Hè, hè. Bijna de gehele tour uitgezeten en de één na laatste stop (China town) uitgestapt. Door dit deel van de stad zijn we terug naar Pier 3 gelopen, de boot gepakt (binnen gezeten, want het wordt nu echt fris) en met de RV naar de camping. Een lange mooie dag vol indrukken van deze stad die past in het rijtje Los Angeles en Las Vegas. Onvergelijkbaar, want alle drie met een heel eigen sfeer. Morgen weer een dag. SF.

Pa en Ma: willen jullie de post in de gaten houden? Sabrina verwacht iets van de HES (Hogere Economische School Amsterdam). Ze moet nl meteen ’s maandags op kennismakingssurvival naar de Ardennen en wil graag weten wat ze wel/niet mee moet nemen.

• 15 Augustus 2009 - 19:06

Pa:

Reinier weer een geweldig verslag, geniet er met volle teugen van.
    Maak ook de laatste week er een feest van maar doe voorzichtig en uiteraard de famillie Schilt ook,
    Vandaag, zaterdag, de eerste fietstocht gemaakt. Diesel meegenomen aan het touw naast de fiets en lopen, geweldig, 30 km., neen hoor Diesel is niet mee geweest, gaat heel goed, maak jullie maar geen zorgen wij hopen goed op diesel te passen.
    Nu de vraag, voor het eerst in mijn leven heb ik post opengemaakt van een ander, vreemd gevoel,
    Binnen is gekomen van uit Amsterdam:

Studentenpas,
    Inschrijfdag op 27 augustus a.s.
    Een eventueel wijzigigingsformulier voor de gekozen studie indien de gegevens niet kloppen, maar volgens mij zijn deze goed, moest voor 1augustus worden gereageerd.
    Uitnodiging voor introductiedagen op woensdag 26 augustus a.s.
    Verder niets.
    Reageren over dit onderwerp donderdag opnieuw.
    Oma zal ook nog reageren.
    Groetjes en veel liefs voor jullie alle tienen.
    Pa

• 15 Augustus 2009 - 21:41

Mama;:

nou ik heb net een lang verslag gemaakt maar er is zekeer iets fout gegaan snuf snuf en nu moet ik op nieuw beginnen ik vind het wel grappig jullie zijn in sf en de kinderen van jos en geja gaan daar naar school en net was op de televisie we hebben een duitsd muziek programma opstaan een zanger albert hammond.(jullie kennenhem vast)met het lied california'defam pape is vandaag naar hun tweede vacantie nu in duitsland vertrokken ze hadden het hier reuze naar de zin gehad het is ook steeds prachtig weer geweest vooral de laatste dagen. morgen zondag dus halen we tante rietje op want die smelt bijna op haar bovenhuisje kan ze hier gezellig blijven eten en dan brengt pappa haar weer naar amsterdam. nou wij hebben het hier ook naar de zin diezel is harstikke lief, ziet er goed uit, zeg we wachten weer op jullie volgende gezellige verslag liefs en een kus voor jullie groeten doeiiiii

• 16 Augustus 2009 - 10:59

Gerard En Yvonne:

Hallo familie, wat een reis en wat een mooi verslag is het weer geworden. En dan nu weer terug naar de kust, allemachtig ik lijk Sjoukje wel. SF ook weer zo'n juweeltje van een stad zoals we kunnen lezen. Wij zijn ooit een keer in Kaapstad (ZA) geweest en daar hebben ze ook een Waterfront en een beroemde gevangenis op een eilandje voor de kust. Dat was erg indrukwekkend dus ik kan me wel voorstellen dat jullie met volle teugen genieten daar in SF.

Reinier, dan schrijf je dat jullie voor het eerst tijdens deze vakantie geen airco aan hebben. Nou dat zal een hele verademing zijn, en dan te bedenken dat "heer Krol" hier komende week een hitte golf voor ons in petto heeft. Het moet toch niet gekker worden.
    Ik heb wel gelezen (op internet) dat het in San Fransisco behoorlijk hard en langdurig kan regenen. Ik hoop dus van ganser harte voor jullie dat er genoeg regenkleding in de camper op voorraad is. Zo niet, dan heb ik toch wel een goed advies voor jullie, en dan wil ik niet gelijk de betere Erwin uithangen als je begrijpt wat ik bedoel.
    Zak een ietsepietsie af in zuidelijke richting want daar is de kans op een regenbui nihil, althans volgens weerman Albert van Radio 103.7

Got on board a westbound seven forty seven
    Didn't think before deciding what to do
    Ooh, that talk of opportunities, TV breaks and movies
    Rang true, sure rang true

Seems it never rains in southern California
    Seems I've often heard that kind of talk before
    It never rains in California, but girl don't they warn ya
    It pours, man it pours

En om dan maar even in het weermanjargon te blijven: Oant Moarn en groeten van Gerard en Yvonne.

• 16 Augustus 2009 - 19:10

Ada, Edwin En Simone:

Wow, jongens wat klinkt dit allemaal geweldig!!!
    Het wilde maar niet lukken om vanuit Duitsland en Belgie een bericht jullie kant op te krijgen dus hopelijk gaat het nu vanuit good old Zwolle wel lukken.
    Petje af voor de verslagen Reinier. Het voelt alsof we over jullie schouders mee kijken. Groetjes van allemaal aan allemaal en nog hele fijne dagen!!!

• 16 Augustus 2009 - 20:08

Jos En Wilma:

Gauw even achter de PC voor Jos er weer bij wil.
    Heb weer genoten van het SF verslag. Reinier ik blijf je verslagen super vinden.
    Als het me lukt probeer ik even langs te gaan op Fazantenkamp voor een kop thee, Woendagmiddag vertrekken wij naar Texel
    Geniet nog van jullie laatste week.