Vertrek, 6 augustus 2012 - Reisverslag uit Miami Beach, Verenigde Staten van Jurgen Dorine Reinier Zaal - WaarBenJij.nu Vertrek, 6 augustus 2012 - Reisverslag uit Miami Beach, Verenigde Staten van Jurgen Dorine Reinier Zaal - WaarBenJij.nu

Vertrek, 6 augustus 2012

Blijf op de hoogte en volg Jurgen Dorine Reinier

06 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Miami Beach

De vlucht stond gepland om 13.00uur. Voor vluchten naar Amerika betekent dat dat we om 10.00uur op Schiphol moesten zijn. Om goed 9uur vertrokken we van huis richting parkeerplaats-voor-langparkeerders-tegen-een-laag-tarief. De Schilties letten wat minder op de kleintjes en nemen een taxi. Dat belooft een paar free drinks! De shagbaal is kennelijk goed gevuld.
Goed en wel onderweg, gaat de telefoon. Geen bekend nummer, dus netjes opnemen. Heeft de andere kant geen boodschap aan: “ waarzitjieieie!!!” Heerjansdams voor: “Waar rijden jullie op het ogenblik?” Een kleine 10 minuten voor de parkeerplaats waarvandaan we dan nog met een bussie naar Schiphol zelf rijden. De parkeerplek blijkt niet net boven Alkmaar te liggen maar ergens in de outscirts of Amsterdam. Maar bewaakt, zegt de organisator. Vlak in de buurt gaat weer de telefoon. Weer datzelfde nummer. Dacht ik. Dus nu neem ik ook enigszins ongepast op. Bleek het de taxichauff te zijn die op stond te wachten. Oops!. Ok, meneer. Is goed, meneer. Nee, we zijn er bijna. 500 meter. Even snel doorrijden. Met 50km per uur rijden we langs een meneer met een taxibusje die kijkt alsof hij zojuist een merkwaardig telefoontje heeft gehad. Nog even een rondje extra rijden dus en toen de juiste inrit genomen. Auto parkeren en de plat Amsterdams pratende man vertelt ons hoe het allemaal werkt. Kor en goed, we arriveren niet veel later bij vertrekhal 3 en daar staan de familie Schilt, met vermoeide bloeddoorlopen ogen, al een poosje op ons te wachten. De reis kan beginnen.
Even oriënteren op de incheckbalie en de gate. Alles lijkt nog op tijd te vertrekken. Mooi. Nu ons even door een lange rij wachtenden wurmen om ons bij balie 19 te melden. Waarom de mensen die voor ons aan de kant gingen ons geamuseerd aanstaarden, bleek even later. Zij stonden ook in de rij voor balie 19. Hmmm. Alsnog achter aansluiten. Dat ging dus even duren. Ooit kwam er een eind aan en konden we wat gaan drinken in één van bars aldaar. Konden we meteen wennen aan het prijsniveau in Amerika. Nadat we allemaal voorzien waren en we het op hadden, meteen de schermen checken. Verdraaid! Ze waren al een half uur aan het boarden. Daar gingen we, in versnelde ganzepas naar de gate. Je zou maar te laat komen. Na bij de gate nog een uurtje gewacht te hebben, konden we aan boord en vertrokken zonder verdere vertraging.
De vlucht ging prima, helaas voor jullie geen bijzonderheden. Er is mij althans geen één bij gebleven. Ik schrijf dit overigens onder de zwoele klanken van latijnse muziek in het hotel van Gloria Estefan. Toch een grootheid, naar wij dachten, in de muziek. Ook leuk voor de kids. Hè? Niet dan? Die extra centen hadden we net zo goed in onze spreekwoordelijke zak kunnen houden, want geen van de gesponsorde gezinleden kenden Gloria. Cultuurbarbaren. Maar goed dat is al een paar dagen verder. Nu nog even terug naar de eerste dag. Gezien de strakke planning niet eerder tijd gehad even een verhaaltje te dichten.
Aangekomen in Amerika (17.00 uur lokale tijd, NL tijd = + 6uur) eerst een tussenstop in Orlando. Hier momen we later in het programma ook nog, maar nu is dat nog wat te vroeg. Doorreizen dus naar Miami. 19.00uur was het zover. Vlak nadat we een regiment aan echte Black Angus Hamburgers en fries besteld hadden ging het bordje boarding knipperen. Nog nooit een groep van 9 personen zo snel een giga hamburgen naar binnen zien werken. Het kan dus wel. Een beetje dooreten. Kort vluchtje van ruim een half uur. Daar draaiden we uiteraard de hand niet meer voor om, na een vlucht van een uurtje of 10 al achter de rug.
Aangekomen op Miami was de deal dat vrouwen en kinderen de bagage gingen ophalen en dat de mannen (de oudere althans) de auto gingen halen. Daar gingen Dick en ik dus op pad. De borden volgen. Car rental station. De laatste gang die we doorgingen eindigde bij een metrostation. Ho, ho, was dat nou wel de bedoeling? Gingen we wel goed? Nog even teruglopen en nu wel goed op de borden kijken. Dat hielp. We moesten dus de metro hebben naar Autohuur Alamo. Paar mensen slechts voor ons, maar een kwartiertje wacht je zo. Papieren invullen (nee, mevrouw we hoeven geen tomtom, want die hebben die vrienden van ons bij zich) en met de lift naar de 1ste verdieping. Staat daar een mannetje van Alamo die ons wijst naar een hele rij opgestelde auto’s. Daar moesten we zijn. OK, de vrouwen en kinderen waren er inmiddels ook en dus nog even wachten op iemand die ons de sleutels ging brengen. Wij maar wachten, heet dat het was daar in die garage, maar niemand keurde ons een blik waardig. Uiteindelijk ging Dick, de leider, maar eens vragen hoe dat zit. Nou, dat zat zo. Je moest gewoon een auto uitkiezen, de sleutels zaten er in en karren met die hap. Oh, wacht. Eerst nog even de tomtom van de vage kennissen van Dirkie instellen. Hij had kennelijk geen instructie gehad want wat hij ook intypte, hij bleef maar uitkomen op het plaatsje America in Zuid Limburg. Tja dat werkt dus niet. Wij hadden gelukkig nog een gescheurde plattegrond van Miami bij ons en daar moesten het dan maar mee doen. Of we went. Het was al aardedonker dus goed opletten. Highway 112 en dan interstate 195 en dan nog maar even vragen. Sabrina was met andere dingen bezig, want die zei op een gegeven moment: Hé, is dat de auto van de Schilties niet die ons daar voorbij rijdt? De tomtom doet het zeker weer. Was mij niet opgevallen (aardedonker, alleen maar autolichtjes, letten op borden en op kaartlezers en ongeveer de helft van de auto’s die hier rijden zijn wit…) . Toch maar achter die auto aangereden, die net iets boven de toegestane snelheid zich snel van ons verwijderde. Het waren ze inderdaad. Gas op de plank van onze Dodge Grand Caravan. Even kris krassen door Miami Beach. We leken wel Croquet en Tubbs, al maakte dat geen indruk op de kinderen. Zoals gezegd. Cultuurbarabaren. Ten langen leste zagen we een hotel met de naam RIU opdoemen voor ons. Auto voorgereden en de koffers eruit. Voor we het wisten was ik de sleutels al kwijt aan een mannetje die daar stond. Bleek iemand te zijn die de Valet parking aldaar regelde. $20 per dag en wanneer je de auto nodig had meldde je het maar. Slik. These are the States, man. Nou ja. Hele jaar gespaard, dus niet mouwen. Inchecken, kamer opzoeken en nog even naar beneden om een afzakkertje te nemen. De ogen van de Schilties zagen inmiddels paars van vermoeidheid, maar een paar bierties en wijnties gaan er altijd nog wel in. 2 Consumpties de man en $70 lichter zochten we ons bedje maar eens op. Het was, geloof ik, inmiddels half 5 NL tijd in the morning. Gaaaaap.

• 11 Augustus 2012 - 00:12

Gerard En Yvonne:

Hallo Luitjes,

Zoals ik begrijp is de vlucht rustig en zonder al te veel dronkaard aan boord verlopen. Als je de kranten moet geloven is het bijna op iedere lange vlucht weer raak met die zuiplappen. Ook wij hebben dit ondervonden tijdens een vlucht naar de Curacao.
    Dus veilig in Miami en de reis kan beginnen.
    Natuurlijk ligt hier ook veel tv-historie uit de jaren 80.
    Ja en dat The Kids dat dan even niet meer weten...... moet kunnen!! Wellicht was enig uitleg van de ouderen onder jullie op zijn plaats geweest voorafgaand aan deze mooie reis.
    Maar om alsnog de jeugd een idee te geven waar wij als "oudere jongeren" in de jaren 80 voor op het puntje van onze welbekende stoel gingen zitten hier onder een "wikipediaanse" uitleg van de tv-serie die centraal stond in ons leven:

Miami Vice was een Amerikaanse politieserie uit de jaren 80 van de 20e eeuw. In Nederland werd deze serie uitgezonden door Veronica.
    Don Johnson speelt de rol van politieagent James "Sonny" Crockett. Onder de naam Sonny Burnett bestrijdt hij criminelen door zich voor te doen als een drugrunner met zijn supersnelle Wellcraft Scarab-speedboot. Samen met zijn partner Ricardo "Rico" Tubbs (Philip Michael Thomas) schiet hij zich vaak een weg door de drukke straten van Miami waarbij geregeld achtervolgingen te zien zijn. Dit vaak met de Ferrari 365 GTS/4 (replica) (of Testarossa in latere afleveringen) die Crockett "bezit" in zijn undercoverrol als drugskoerier.
    Stijlbepalend voor de serie zijn de scènes die gefilmd werden volgens de wetten van de videoclip, de Art Deco-decors (er werden veel opnamen gemaakt in het Art Deco-district van Miami) en de synthesizermuziek van Jan Hammer. Regelmatig spelen bekende artiesten, waaronder Phil Collins, Frank Zappa en Glenn Frey, mee in gastrollen. Jeroen Krabbé speelde in 1987 in aflevering "Heroes of the Revolution" mee als Klaus Herzog. De Nederlander Ate de Jong regisseert in 1987 de aflevering "Missing Hours".

Probleempje met deze serie was dat de Soundtracks meestal instrumentaal waren dus weinig tekst. Overigens wel super gave muziek van Jan Hammer.
    Deze keer moeten jullie het dan ook zonder de wel bekende "Lirics" doen. Geniet daar in Miami en jongelui..... kijk eens op You Tube naar een filmpje van Miami Vice, dan gaan jullie misschien begrijpen dat ook wij een heerlijk leventje hebben gehad in de jaren 80, al hadden wij toen nog geen I-pad of I-pod, of een tablat. Wij moesten het doen met een joekel van een TV, wel in kleur...... dat dan weer wel.

Geniet met volle teugen van jullie vakantie, want wij doen dat ook van jullie prachtige verhalen.
    Groetjes en tot de volgende krabbel......

Gerard en Yvonne